Vaba blogimine #3

Nokia tõus ja langus

Jorma Ollila (Foto: AFP)
Nokia sai alguse aastal 1865, mil Fredrik Idestam rajas Soome edelaosas Tampere lähedal puidutööstuse. Hiljem lisandusid veel kummi- ja kaablitootmine. Veel eelmise sajandi keskpaigas oli Nokia tuntud eelkõige kummisaabaste ja rehvide tootjana ning vähesed oleksid arvanud, et ettevõttest kujuneb ülemaailmne mobiiltelefonide hiid. Nokia nimi tuleb ettevõtte teise tehase asukohast Nokia linnas.

Kaheksakümnendate lõpp ja üheksakümnendate algus olid Nokiale väga rasked ajad. Ettevõte seisis silmitsi sügavate finantsraskustega ning juhtkond tegi julge ja raske otsuse loobuda peaaegu kõigist muudest tegevustest peale telefonide ja võrguseadmete valmistamise. See julge panus telekommunikatsioonile osutus õigeks ning sillutas tee Nokia edule. Just sel perioodil tõusis firma etteotsa Jorma Ollila, kelle julged ja selged visioonid ning juhtimine olid olulise tähtsusega Nokia hilisema edu saavutamisel.

 

 

 

Nokia 2110 ja 6110 (Foto: Researchgate.net)
1990. aastate jooksul kujunes Nokiast maailma suurim mobiiltelefonide tootja. Telefonid nagu Nokia 2110, 5110 ja 6110 muutusid oma töökindluse, vastupidavuse, pika aku kestvuse ning tolle aja kohta ilusa välimuse ning kaasaegse kasutajaliidese tõttu märgiliseks. Need telefonid saavutasid suure populaarsuse ka Eestis, kus neid hinnati kõrge kvaliteedi ja kasutusmugavuse poolest. Nokia telefonid olid nii populaarsed, et Eestis levis ütlus "Eesti võiks leida ka oma Nokia" ehk leida enda eduloo või kuldmuna. 

Nokia tähelend peatus käesoleva sajandi esimese kümnendi teises pooles, kui 2007. aastal muutis Apple maailma ja tõi turule esimese iPhone nutitelefoni. Nokia ei võtnud uut puutetundlikku nutitelefonide kontseptsiooni tõsiselt, eeldades, et tarbijad eelistavad jätkuvalt  klahvidega telefone. Nutitelefonide arengu alahindamine ja enda Symbian operatsioonisüsteemi selleks ajaks aegunud arhitektuur tõid kaasa Nokia turuosa kiire languse. Lisaks oli ettevõtte sisemine bürokraatia ja aeglane reageerimisvõime uutele tehnoloogiatele veel üheks põhjuseks, miks Nokia konkurentidest maha jäi.

2014. aastal müüs Nokia oma mobiiltelefonide äri Microsoftile. Uue omaniku katsetused mobiiltelefonide turul Windows Phone operatsioonisüsteemiga lõppesid täieliku läbikukkumisega. Selle tulemusel kaotas Nokia lõplikult oma kunagise mobiilituru liidri rolli ning Microsoft kandis märkimisväärseid rahalisi kaotuseid, vähendas seetõttu oluliselt oma ambitsioone mobiiltelefonide turul.

Nokia edu ja hilisem langus mõjutasid märkimisväärselt Soome majandust ja eriti ettevõtte peakontori asukohta Salo linnas. See oli aastakümneid Nokia telefoniäri süda ja linna majandus sõltus suuresti sellest. Nokia tõusuga tõusid ka linna jõukus ja tööhõive, kuid ettevõtte allakäiguga tabasid Salot tõsised majanduslikud raskused, mille tagajärgedega võideldakse mõnes mõttes tänaseni. Lisaks mõjutas Nokia langus tugevalt ka kogu Soome majandust, mille üks olulisemaid ekspordiartikleid Nokia telefonid olid olnud.

Käesolev lugu on hea näide innovatsioonist ja sellest, kuidas kiirelt muutuv tehnoloogiamaailm ei anna armu isegi kõige tugevamatele ettevõtetele. See on ühtlasi ka meeldetuletus, et tehnoloogiatööstuses tuleb pidevalt kohaneda ja innovatsiooniga kaasas käia.

Ka Eestis ei otsita enam endale seda "meie oma Nokiat", mis võiks sümboolselt meie edulugu olla. Meie jaoks seda rolli mingil määral täitnud Skype lõpetab samuti lähiajal oma tegevuse. Skype kohta võib lugeda eelnevast vabablogi postitusest.



Kasutatud allikad:

Käesolev blogipostitus põhineb suuresti isiklikel mälestustel ja teadmistel, aga selle algne idee pärineb Soome rahvusringhäälingu YLE telesaatest "Raha-Suomi: Nokian nousu ja uho", mis on soome keeles järelevaadatav ka veebis https://areena.yle.fi/1-64877954

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Lõppsõna ITSPEA kursusele

Vaba blogimine #2 - Tehisintellekti maailmavaated ja sõltumatus

Raamaturetsensioon #1