Viieteistkümnes nädal
Tehnoloogia ja eetika
ITSPEA kursuse ja käesoleva blogi viimaseks teemaks on eetika ja tehnoloogia seosed ning küsimus, millele vastuse leidmine võib tunduda lihtne, aga on tegelikult üpris keeruline - kas mingi tehnoloogia saab olla eetiline, ebaeetiline või mitte kumbagi? Kuna arvamused selle kohta võivad erineda palju ning lähemal vaatlusel on igas seisukohas oma tõetera sees, siis käsitlen käesolevas postituses kõiki kolme vaadet.
Eetiline tehnoloogia
Võib tunduda, et mõned tehnoloogiad on oma olemuselt juba eetilised. Näiteks krüpteeritud sõnumside rakendused, mille põhieesmärk on kaitsta kasutajate privaatsust ja tagada suhtluse turvalisus. Sellised rakendused ei kogu kasutaja kohta andmeid ega jälgi nende tegevust reklaamitulu teenimiseks, vaid seavad kõige olulisemale kohale kasutaja isiklikud vabadused ja õigused privaatsusele. Selline tehnoloogia väärtustab inimesi juba algusest peale, sest selle eetiline alus on süsteemi sisse ehitatud. Võib julgelt öelda, et selline tehnoloogia kannab endas eetilisi põhimõtteid juba enne, kui seda kasutama hakatakse.
Ebaeetiline tehnoloogia
Samal ajal leidub ka tehnoloogiaid, mille eetiline olemus on küsitav või koguni ebaeetiline juba algusest peale. Näiteks sõltuvust tekitavad algoritmid, mis on kasutusel nii kasiinodes kui ka mõnedes sotsiaalmeediaplatvormides. Nende eesmärk ei ole lihtsalt pakkuda meelelahutust, vaid hoida kasutaja tähelepanu teadlikult ja võimalikult kaua, et suurendada platvormi kasumit. Selleks luuakse meelega tugevaid emotsioone - ärevust, põnevust, draamat ja sõltuvust. Selline lähenemine võib pikemas perspektiivis kahjustada inimese vaimset tervist ja heaolu. Teine näide on kaamerad, mis tunnevad ära inimese näo või auto registreerimismärgi. Autoritaarses riigis võidakse selliseid kaameraid kasutada inimeste pidevaks jälgimiseks, nende privaatsusesse sekkumiseks ja nende üle kontrolli suurendamiseks. Sellisel juhul pole tegu mitte neutraalse tehnoloogiaga, vaid süsteemiga, mille eesmärk on juba eos eetiliselt küsitav, sest see kahjustab inimeste õiguseid ja vabadusi.
Neutraalne tehnoloogia
Kuid on ka tehnoloogiaid, mis ei ole ei head ega halvad. Nad on lihtsalt tööriistad, mille eetiline tähendus sõltub täielikult kasutaja kavatsustest ja kontekstist, kus seda kasutatakse. Hea näide sellest on 3D printer, mis võib ühel juhul toota proteese või abivahendeid puuetega inimestele, aidates neil paremini täisväärtuslikku elu elada. Samas võib see sama printer valmistada relvi või muid vahendeid, millega teistele inimestele kahju teha. Printer ise ei tee ühtegi eetilist valikut, selle tähendus tekib alles siis, kui selle kasutaja otsustab kuidas ja milleks seda kasutada.
Mündi kaks külge
Kuid asi muutub keerulisemaks, kui vaadata kõike eelnevat vastupidisest vaatenurgast. Kui algselt eetilisena kirjeldatud krüpteeritud sõnumside rakendust kasutab keegi kuritegude planeerimiseks või kuritegeliku tegevuse varjamiseks, siis võib see tehnoloogia osutuda hoopis ebaeetiliseks. Nüüd kaitseb sama privaatsus, mis tavainimesele on oluline väärtus, hoopis kurjategijaid ning takistab õiguse kaitsmist ja mõistmist.
Teisest küljest võivad sõltuvusalgoritmid, mis just olid kui ebaeetilised, pakkuda kasu näiteks õppetegevuses. Kui algoritmid aitavad õpilastel mänguliselt, kordamise kaudu ja väikeste ergutuste abil paremini õppida, muutuvad nad hoopis kasulikeks tööriistadeks hariduses, aidates õpilastel keskenduda ja motiveerida neid õppima.
Ka näotuvastuskaamerad võivad saada hoopis teise tähenduse, kui neid kasutatakse demokraatlikus ühiskonnas, mitte inimeste massiliseks jälgimiseks, vaid hoopis leidmaks kadunud inimesi, takistada või avastada kuritegevust või tagada üldist turvalisust inimeste õiguseid rikkumata. Seega tehnoloogia eetilisust võiks hinnata konkreetses kasutuskontekstis, mitte lihtsalt selle omaduste põhjal.
Tõde pole alati must-valge
Eelnev näitab, et tehnoloogia eetilisuse küsimusele ei ole ühte ja lihtsat vastust. Kõik sõltub sellest mis on konkreetse tehnoloogia eesmärk, millises kontekstis seda kasutatakse ning mis on selle kasutaja eesmärgid ja motiivid. Ka tehnoloogia ise pole sageli hea ega halb või neutraalne. Mõnikord on selle eetiline laad juba loodud süsteemi sisse, teinekord aga sõltub see täielikult sellest kuidas seda kasutame. Ning just selline mitmetähenduslikkus ja süvitsi mõtlemise vajadus on olnud käesoleva kursuse üks oluline õppetund.
Kasutatud allikad:
ITSPEA nädalateema
Kommentaarid
Postita kommentaar